Welke olijfolie om te bakken? Een overzicht van de verschillende soorten

welke olijfolie om te bakken

Bakken in olijfolie is gezond. Olijfolie staat in de Schijf van Vijf en bevat veel onverzadigde vetten. Deze vetten verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en dat verkleint weer het risico op hart- en vaatziekten. Als je naar de supermarkt of een natuurwinkel gaat, zul je zien dat er ontzettend veel soorten olijfolie zijn. Welke olijfolie gebruik je om te bakken? Daar geeft dit artikel het antwoord op.

Welke olijfolie om te bakken? Een overzicht van de verschillende soorten

Wat maakt olijfolie zo gezond?

Olijfolie komt uit de pitten en het vruchtvlees van olijven. Voor 70% bestaat het uit enkelvoudige onverzadigde vetzuren. We gaven zojuist al aan dat onverzadigde vetten het cholesterol in het bloed verlagen. Hierdoor wordt het risico op hart- en vaatziekten verkleind.

Olijfolie heeft ook een hoog gehalte aan vitamine E. Het is gezonder om in te bakken dan boter. Een extra voordeel van olijfolie is dat het zeer hittebestendig is. Combineer olijfolie met een goede koekenpan en je krijgt uitstekende bakresultaten.

Vierge en extra vierge olijfolie

Vierge en extra vierge olijfolie hebben we bij elkaar gezet, omdat de oliën uit dezelfde familie komen. Het zijn de meest natuurlijke soorten olijfolie. Er worden geen chemische stoffen gebruikt en de olie is rechtstreeks geperst, vergelijkbaar met sinaasappelsap.

De extra vierge olijfolie heeft de hoogste kwaliteit. Dit proef je en zie je aan de geringe zuurgraad. Extra vierge olijfolie is alleen niet zo geschikt om te bakken. Bij verhitting kan de smaak verdwijnen en boven de 180 graden kan de olie ontbinden, waardoor er ongezonde stoffen vrijkomen. Extra vierge olijfolie gebruik je dan ook in koude salades.

Vierge olijfolie daarentegen is uitermate geschikt om in te bakken. De kwaliteit is een slagje minder dan extra vierge. Het verschil in smaak is klein en de zuurgraad is iets hoger. Vierge olijfolie kan prima verhit worden en behoudt dan ook zijn functie.

Er bestaat ook nog lampante vierge olijfolie. Laat deze vooral uit de pan. Deze olie stinkt en wordt gebruikt om olielampen te laten branden.

Geraffineerde olijfolie

Geraffineerde olijfolie is net wat minder zuiver. Uit deze olijfolie zijn de onzuiverheden gehaald. Dat gebeurt door oververhitting en afkoeling. Dit gaat iets ten koste van de smaak. Daar hebben de fabrikanten uiteraard iets op gevonden. Ze geven de olie extra smaak. In de winkel zie je dan ook de varianten puur, mild en klassiek staan.

Gewone olijfolie

We hebben dit voor het gemak gewone olijfolie genoemd, omdat het een veel verkochte soort is. Dat heeft niet zozeer met de lekkere smaak te maken, maar meer met de vriendelijke prijs. Gewone olijfolie is een mix van geraffineerde olie en olie van eerste persing. Deze olijfolie is erg geschikt om in te bakken.

Olie uit afvallen van olijven

Olie uit afvallen van olijven klinkt niet heel smakelijk. Hiervoor worden olijven gebruikt die niet door de eerste selectie zijn gekomen. Dat houdt in dat ze het verkeerde formaat kunnen hebben, te rijp zijn of zijn beschadigd. De kwaliteit van deze olijfolie is minder. Door bewerking kan het wel dezelfde eigenschappen hebben als vierge en de gewone olijfolie. In theorie kan je dan ook in deze olie bakken. We zouden het alleen niet aanraden.

Bakken zonder vetstof?

Olijfolie is gezonder dan boter. Een andere manier van gezond bakken is door helemaal geen vetstof te gebruiken. Dat kan zeker, mits je aan een aantal voorwaarden voldoet.

Zo is het belangrijk om een pan met een sterke antiaanbaklaag te hebben. Of dat een natuurlijke of een gefabriceerde is, maakt niet uit. Als er maar een antiaanbaklaag in de pan zit. Een grillpan is ook zeer geschikt om zonder vetstof te bakken.

We adviseren je trouwens om wel altijd een beetje olijfolie te gebruiken. Dit is beter voor de pan en voor het gerecht. En als je vierge olijfolie gebruikt, is het nog gezond ook.

Conclusie

In theorie kun je in elke olijfolie bakken. Twee steken er echter bovenuit. Dat zijn de vierge olijfolie en de gewone olijfolie. Vierge is olie van de eerste persing en samen met extra vierge het meest gezond. Extra vierge is ideaal voor in koude salades.

De gewone olijfolie, een mix van geraffineerd en vierge, is ook prima om in te bakken. Deze olie is wat goedkoper en daarom erg populair onder consumenten.

Pannenadvies.nl